Zapewnienie dostępności w Urzędzie
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
w Urzędzie Gminy Warnice
Kto może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć jedynie osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Prawo do wystąpienia do urzędu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, ma ten wnioskodawca, który wykaże interes faktyczny, a więc wskaże realną potrzebę skorzystania z usług urzędu.
Terminy rozpatrzenia wniosku:
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 14 dni, Urząd niezwłocznie powiadomi wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskaże nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd poprzez zawiadomienie zaproponuje rozwiązanie alternatywne oraz dołączy uzasadnienie. Taka sytuacja może wystąpić w wyjątkowych okolicznościach, gdy zapewnienie dostępności przez Urząd jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, np. ze względów technicznych lub prawnych.
Co musi zawierać wniosek?
Wniosek o zapewnienie dostępności złożony do Urzędu, winien zawierać:
- Dane wnioskodawcy (obowiązkowo Imię i Nazwisko, adres zamieszkania) oraz telefon kontaktowy i/lub adres e-mail;
- Status wnioskodawcy (czy jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawicielem ustawowym);
- Cel wizyty w urzędzie (dzięki tej informacji ustalimy odpowiedni wydział, który załatwi Twoją sprawę);
- Określenie bariery dostępności (określ ogólnie charakter niepełnosprawności, a co za tym idzie rodzaj bariery);
- Określenie sposobu zapewnienia dostępności (określ, w jaki sposób można zapewnić Ci dostępność);
- Określenie sposobu, w jaki należy się z Tobą kontaktować (np. telefonicznie, poprzez pocztę e-mail, pisemnie poprzez wskazany we wniosku adres lub w inny wskazany przez Ciebie sposób).
Wniosek musi zawierać datę oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia wniosku.
Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający Twój status jako wnioskodawcy.
Wniosek o zapewnienie dostępności możesz pobrać poniżej w dogodnym dla Ciebie formacie (Word lub PDF).
Jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności?
Po przygotowaniu wniosku o zapewnienie dostępności możesz:
- wysłać go pocztą na adres:
Gmina Warnice, Warnice 66, 74-201 Warnice
przynieść wniosek do Urzędu Gminy Warnice: - W Sekretariacie Urzędu (pokój nr 10) możesz zostawić pismo, wniosek czy inne dokumenty.
wysłać go za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP (ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej): - www.epuap.gov.pl. skrzynka ePUAP: 3983gwhltc
Do tego sposobu trzeba mieć Internet i swoje konto w ePUAP. - wysłać go za pomocą e-Doręczeń
https://www.gov.pl/web/e-doreczenia adres do e-Doręczeń Urząd Gminy Warnice AE:PL-10708-32256-FDJTE-29
Do tego sposobu trzeba mieć Internet i swoje konto w e-Doręczeniach. - Wysłać go za pomocą poczty elektronicznej e-mail na adres:
wojt@warnice.pl
Do tego sposobu trzeba mieć Internet.
Tryb odwoławczy
W sytuacji, kiedy Urząd nie zapewni Tobie dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) lub
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) lub
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
jako wnioskodawca masz prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON. Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Podstawa prawna powyższej informacji:
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących
Urząd Gminy Warnice wyposażony jest w pętlę indukcyjną, która wspiera osoby z dysfunkcją słuchu podczas załatwiania spraw w urzędzie.
Pętla indukcyjna znajduje się w budynku Urzędu w Sekretariacie (pokój nr 10, pętla mobilna)
Dostępna pętla indukcyjna jest urządzeniem mobilnym, więc jeśli zachodzi potrzeba użycia pętli indukcyjnej przy załatwianiu spraw w innych Referatach Urzędu, należy zgłosić taką potrzebę. Zgłoszenia można dokonać poprzez kontakt z koordynatorem ds. dostępności lub poprzez formularz zapewnienia dostępności, umieszczony na stronie urzędu.
Jak działa pętla indukcyjna?
Pętla indukcyjna jest urządzeniem wspomagającym słuch i przesyłającym dźwięk bezpośrednio do aparatu słuchowego osoby słabosłyszącej czy do implantu ślimakowego. Może służyć zarówno jednej, konkretnej osobie z dysfunkcją słuchu, jak i grupie ludzi z tą niepełnosprawnością. Urządzenie to umożliwia użytkownikowi aparatu słuchowego (z tzw. cewką indukcyjną oznaczoną literą „T”) słyszenie czystego dźwięku bezpośrednio z mikrofonu, w który jest wyposażony jego rozmówca. Takie rozwiązanie eliminuje zakłócenia związane ze złą akustyką pomieszczenia czy hałasem z otoczenia.
Aparaty słuchowe pracują zwykle w dwóch trybach:
- „M” (mikrofon) - wykorzystujący wbudowany mikrofon, umożliwiający odbiór dźwięków z otoczenia,
- „T” (telefon) - pozwalający na odsłuchiwanie dźwięku ze słuchawki telefonicznej przy wyłączonym mikrofonie oraz umożliwiający korzystanie ze wspomnianej cewki indukcyjnej.
Aby skorzystać z pętli indukcyjnej należy przełączyć aparat słuchowy na tryb indukcyjny za pomocą przełącznika, który ustawiamy w pozycji „T”.